Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olkuszu

E-MAIL

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

 

WSPÓŁPRACA:





MINIGOLF - ZASADY GRY


OPIS STANOWISK >>>


MIĘDZYNARODOWE PRZEPISY GRY W MINI GOLFA

ZASADY OGÓLNE

W mini golfa gra się piłeczką i kijem na stanowiskach, które powinny być jednoznacznie wyznaczone, odgrodzone i zgodne z normami. Celem gry jest wbicie piłeczki do dołka za pomocą jak najmniejszej liczby uderzeń.
Gra się piłeczkami i kijami do golfa.

Piłeczka / kij

  • Na każdym stanowisku wolno grać tylko jedną piłeczką.

  • Średnica piłeczki powinna wynosić od 37mm do 43mm.

  • Jeżeli podczas dystansowego uderzenia piłeczka zginie i nie zostanie znaleziona w ciągu 5 minut, może zostać zastąpiona inną. Gracz otrzymuje wówczas dodatkowy punkt. Nowe uderzenie następuje z miejsca, z którego nastąpiło uderzenie poprzedniej piłeczki.

  • Piłeczka, która zostanie uszkodzona podczas gry tak, że po obejrzeniu przez serwis naprawczy lub przez sędziego orzeka się niemożliwość normalnej gry, ma prawo zostać zastąpiona inną. Także w tym wypadku gracz otrzymuje dodatkowy punkt. Kolejne uderzenie następuje z miejsca, które ustali sędzia.

  • Przygotowując się do uderzenia piłeczkę ustawia się ją jedynie ręcznie w polu do tego wyznaczonym. Wyjątkiem są ludzie niepełnosprawni lub legitymujący się przeciwwskazaniem lekarskim.

  • Piłeczka znajdująca się w grze może zostać poruszona tylko przez wykonanie uderzenia kijem. Nie może być popchnięta ani przesunięta. Może ona być zagrana tylko z nieruchomej pozycji i dotknięta przez kij tylko w momencie uderzenia.

  • Przed uderzeniem przyjmuje się prawidłową pozycję. Kij prowadzi się oburącz (wyjątek niepełnosprawni) Uderzenie jest wyprowadzone, kiedy kij dotyka piłeczkę i jest ona przezeń wprawiona w ruch.

Uderzenia są punktowane, kiedy piłeczka jest w grze. Nierozmyślne poruszenie piłeczki bez jednoznacznej gotowości do uderzenia nie liczy się jako uderzenie

Przygotowanie do uderzenia:
Gotowość do uderzenia zachodzi wtedy, kiedy gracz po ustawieniu kija w odpowiedniej pozycji unosi go / odsuwa od piłeczki/ z zamiarem wyprowadzenia uderzenia. Także ewentualne poruszanie kijem w tył, w przód zaliczane jest jako gotowość oddania uderzenia.

Piłeczka w grze

Piłeczka jest w grze, gdy:

  • znajduje się w drodze z miejsca uderzenia do linii granicznej lub przeszkody

  • po prawidłowym przekroczeniu linii granicznej zatrzymuje się wewnątrz pola gry lub poza celem.

Punkty

Każde uderzenie liczy się jako punkt. Dodatkowe punkty dolicza się, gdy cel nie zostanie osiągnięty poprzez 6 uderzeń. Najwyższa ilość punktów możliwa do osiągnięcia na jednym stanowisku wynosi 7. (wyjątek: punkty karne)
Gra na stanowisku

  • Na danym stanowisku gra jest możliwa wtedy, gdy poprzedni gracz skończył swoją grę i opuścił dane stanowisko.

  • W przypadku gry grupowej każde stanowisko musi być zawsze grane w tej samej kolejności. Na następnym stanowisku można grać dopiero wtedy, kiedy ostatni członek grupy zaliczy poprzednie stanowisko.

Uderzanie

Na każdym stanowisku zaczyna się grę z oznaczonego punktu startu także wtedy, gdy piłeczka po uderzeniu nie przekroczyła prawidłowo linii granicznej. Na stanowiskach bez przeszkód gra się ją z punktu startu również wtedy, gdy piłeczka nie dotrze do linii granicznej. W każdym innym przypadku piłeczkę uderzamy z tego miejsca, w którym zatrzymuje się ona i pozostaje bez ruchu.

  • Jeżeli piłeczka po uderzeniu i prawidłowym przekroczeniu linii granicznej opuści stanowisko, grę wznawia się z miejsca, w którym opuściła ona to stanowisko.

  • Jeżeli piłeczka będąca w grze po przekroczeniu drugiej lub każdej następnej przeszkody zejdzie z przewidzianego toru gry (niewłaściwa kolejność pokonywania przeszkód) stawia się ją za przeszkodą (ostatnią prawidłowo pokonaną) w miejscu, gdzie opuściła przewidziany tor gry.

  • Jeżeli piłeczka będąca w grze zatrzyma się bezpośrednio na przeszkodzie lub granicy stanowiska, dopuszczane jest przesunięcie jej - tylko ręką - pod właściwym kątem na odległość umożliwiającą wykonanie uderzenia: w przypadku przeszkody do 30 cm w kierunku uderzenia, w każdym innym przypadku do 20 cm.
     Jeżeli piłeczka będąca w grze zatrzyma się w przeszkodzie (w środku) musi ona zostać przesunięta do miejsca startu.

  • Kiedy będąca w grze piłeczka przekracza linię graniczną, zawraca i zatrzymuje się przed nią, postępuje się następująco: 1. w przypadku stanowisk z przeszkodami gra toczy się dalej z miejsca, w którym piłeczka przekroczyła linię graniczną (z uwzględnieniem linii bocznych) 2. w przypadku stanowisk bez przeszkód gra toczy się dalej z miejsca, w którym piłeczka zatrzymała się (z uwzględnieniem linii bocznych).

  • Jeżeli gra na danym stanowisku możliwa jest tylko z oznaczonego miejsca to każde uderzenie musi być wykonywane z tego miejsca.

  • Piłeczka musi dotykać swoją powierzchnią oznaczonego miejsca startu.

Przeszkody

Przeszkody powinny być pokonywane we właściwy i przepisowy sposób . Przeszkoda jest pokonana, kiedy piłeczka przekroczy linię graniczną lub dotknie jej swoją powierzchnią.

Cel (dołek)

Cel jest osiągnięty, kiedy piłeczka zatrzymuje się w dołku.

Koniec gry

Gra na danym stanowisku jest zakończona, kiedy albo cel został osiągnięty, albo zanotowano 6 punktów (patrz: Punkty ).

Tor piłeczki

  • Gracz może poruszyć piłeczkę znajdującą się w obrębie stanowiska i będącą w grze wyłącznie pod kontrolą współgrającego lub sędziego (wyjątek: przesuwanie piłeczki na linię boczną). Jeżeli zachodzi potrzeba oczyszczenia piłeczki należy jasno oznaczyć jej położenie przed podniesieniem.

  • Za czystość stanowiska odpowiedzialny jest każdy gracz. Przypadkowe uszkodzenia nie mogą zostać usunięte dopóki piłeczka znajduje się w ruchu.

  • Po uderzeniu kijem gracz nie ma prawa wpływać na tor pokonywany przez piłeczkę będącą w grze (dozwolone jest osłanianie od wiatru, o ile odbywa się to poza obszarem stanowiska).

  • Jeżeli tor piłeczki zostanie zmieniony z przyczyn niezależnych od graczy (nie dotyczy zmian pogodowych), wtedy zezwala się na oddanie ponownego uderzenia bez faworyzowania lub dyskryminacji gracza przez jakiegokolwiek sędziego.

Jeżeli zmiana toru piłki nastąpi przed przekroczeniem linii granicznej, nowe uderzenie można rozpocząć z linii startu bez zaliczenia poprzedniego uderzenia.

Jeżeli zmiana toru piłki nastąpi po przekroczeniu linii granicznej zezwala się na dodatkowe uderzenie z miejsca w połowie odległości pomiędzy dołkiem a bandą.

Wszystkie uderzenia są liczone jako punkty.

  • Jeżeli piłeczka będąca w grze zatrzyma się jednoznacznie a następnie zostanie ponownie wprawiona w ruch przez przyczyny niezależne, musi zostać cofnięta i położona w miejsce pierwotnego zatrzymania.

Kolejność gry i wchodzenie na stanowiska

Na stanowiskach gra się według kolejności. Wkraczanie bezpośrednio na stanowiska dopuszczalne jest tylko za pozwoleniem.

Wyjątkowe ustalenia

W sytuacji, gdy stanowisko posiada nietypowe cechy, dopuszczalne jest odstąpienie od ustalonych reguł lub ustalenie nowych przez Krajowy Związek Mini Golfa, co powinno być przekazane do publicznej wiadomości.

Pozostałe

Dokonywanie zmian na stanowiskach przez graczy podczas treningów i turniejów jest zabronione.

Nakazy i zakazy dla uczestników turnieju

  • Każdy uczestnik turnieju mini golfa przestrzega zasad gry, sportowych reguły postępowania i postanowień klubu lub związku sportowego.

  • Każdy uczestnik turnieju zobowiązany jest przestrzegać polecenia organizatorów turnieju i sędziów.

  • Każdy gracz posiada wodoodporny zestaw do pisania (np. długopis, wodoodporny flamaster; żadnych ołówków!).

  • Żaden z graczy nie ma prawa dokonywać zmian na stanowiskach na własną rękę.

  • Wszelkie braki i usterki należy niezwłocznie zgłosić głównemu sędziemu. Jeżeli nie zostaną one usunięte należy przed rozpoczęciem turnieju złożyć protest na ręce głównego sędziego.

  • Podczas powitania i w czasie ogłaszania zwycięzców musi być zagwarantowany jednolity strój w całej drużynie.

  • Każdy uczestnik - szczególnie protokołujący - jest obowiązany obserwować uważnie partnera w czasie jego gry. W tym czasie niedopuszczalne jest rozmawianie z kimś lub robienie czegokolwiek innego.

  • Uchybienia partnera należy zgłaszać sędziemu.

  • Należy zwracać uwagę na to, czy zawodnicy grają przepisowo (np. złe położenie piłeczki, nieprawidłowa pozycja kija itp.). Po wykonaniu uderzenia ani gracz protokołujący, ani obserwujący gracze nie mają prawa reklamacji.

  • Gracz protokołujący wpisuje do protokołu uzyskany na danym stanowisku wynik.

  • Zanim wynik zostanie wpisany do protokołu musi być głośno wypowiedziany.

  • Wpisywanie końcowego wyniku do protokołu powinno być bardzo starannie przeprowadzane.

  • Protokołującym jest partner w grze lub wyznaczony do tego sędzia. W przypadku grup liczących więcej niż 2 zawodników protokołuje ostatni dla pierwszego, pierwszy dla drugiego itd.

  • Zabronione jest protokołowanie wyników całej grupy przez jednego gracza.

  • W przypadku błędnych zapisów w protokole należy zgłosić ten fakt sędziemu. W przypadku popełnienie 3 lub 4 krotnego błędu w zapisie, protokołowanie przejmuje sędzia.

  • Grupa musi grać pierwszą rundę w ustalonej kolejności graczy.

  • Po każdym przejściu kolejność ta zmienia się; pierwszy gra jako ostatni, drugi jako pierwszy itd.

  • Kolejność grających grup jest odpowiednio rozłożona i powinna być przestrzegana, jeśli sędzia nie postanowi inaczej.

  • Jeżeli następne stanowisko jest zajęte, należy zaczekać przy właśnie zagranym stanowisku, aż następne będzie wolne.

  • Na jednym stanowisku może grać tylko jedna grupa.

  • W przypadku niejasności lub niezrozumienia zasad prosi się o pomoc sędziego. Dyskusje w grupach są zabronione.

  • Niepotrzebne, nieuzasadnione opóźnianie przebiegu turnieju jest zabronione.

  • Każdy gracz powinien być gotowy do gry na danym stanowisku, gdy tylko jego poprzednik poprawnie przekroczy linię graniczną.

  • Jeżeli poprzedni gracz trafił za pierwszym razem, następny ma 1 minutę czasu na wyprowadzenie uderzenia. Na oddanie każdego następnego uderzenia przysługuje taki sam limit czasu.

  • W grupach dwuosobowych przewidziana jest 1 minuta czasu na oddanie uderzenia po wpisaniu wyniku do protokołu.

  • Grupa grająca zobowiązana jest zacząć grę na następnym stanowisku tak szybko jak jest to możliwe.

  • Po zakończeniu rundy każdy gracz obowiązany jest zsumować swoje wyniki i partnera, następnie po stwierdzeniu zgodności protokoły należy podpisać. Podpisuje zarówno grający jak i zapisujący jego wyniki. W tym celu należy opuścić ostatnie stanowisko, aby następna grupa mogła kontynuować grę.

  • W czasie trwania turnieju surowo zabronione są uderzenia próbne jak i próbowanie piłeczki przez turlanie jej po stanowisku.

  • Próba skoczności piłeczki (próbne opuszczenie piłki na stanowisko) może nastąpić tylko raz.

  • Z wyjątkiem grającego wszystkie inne osoby muszą zachować odległość minimum 1 metra od piłeczki będącej w grze.

  • W czasie trwania turnieju żadne obce przedmioty nie mają prawa znajdować się w polu stanowiska ani na przeszkodach.

  • Umieszczanie znaków na i bezpośrednio obok stanowisk przez zawodnika przy pomocy urządzeń piszących, kijów golfowych lub innych urządzeń przed i podczas zawodów jest zabronione. Pojemniki na piłki lub inne urządzenia mogą znajdować się w odległości nie mniejszej niż 30 cm od stanowiska.

  • Używanie lub posiadanie przy sobie urządzeń pomocniczych takich jak np. celowniki, poziomice jest zabronione.

  • Wzajemne pożyczanie sobie piłek przez graczy jest dozwolone, jeżeli nie zakłóca to przebiegu zawodów.

  • Podczas gry nie wolno zawodnikom w żaden sposób przeszkadzać innym.

  • Zawodnik może na krótko przerwać grę i oddalić się od zespołu jedynie pod nadzorem sędziego. Po powrocie zawodnik musi zameldować się u sędziego i zostaje przez niego ponownie wprowadzony do gry.

  • Podczas gier turniejowych musi panować cisza. Wołanie, rzucanie piłką, bieganie, nieuzasadnione chodzenie, zapytania o wyniki itp. może przeszkadzać zawodnikom i dlatego jest zabronione.

  • Decyzje sędziego są wykonywane bezdyskusyjnie. Protesty w tym zakresie można składać pisemnie w okresie 10 minut po zakończeniu gry turniejowej przez macierzysty zespół zawodnika do biura zawodów.

  • Przerwanie gry przez zawodnika jest możliwe jedynie w uzasadnionym przypadku i jedynie za zgodą sędziego głównego.

  • Niesportowe zachowanie się jest zabronione /np. rzucanie kijem golfowym, celowe złe uderzenie, nie stosowanie się do decyzji sędziego lub organizatorów/.

Kary i punkty karne.

Za poniższe przewinienia ustala się kary w wysokości, co najmniej:

  1. Niesportowe zachowanie się - w zależności od wagi sprawy upomnienie lub dyskwalifikacja i 4 tyg. zawieszenia

  2. Nieprzepisowy strój - zakaz startu

  3. Spożywanie alkoholu na terenie obiektu sportowego - dyskwalifikacja i 4 tygodnie zwieszenia

  4. Udział w grze mimo zakazu startu lub zawieszenia - dyskwalifikacja i 8 tygodni zawieszenia

  5. Obrażanie sędziów, organizatorów lub instancji klubowych - dyskwalifikacja i 8. tyg. zawieszenia

  6. Udowodnione rozmyślne fałszowanie zapisów - dyskwalifikacja i 3 mies. zawieszenia

  7. Rękoczyny, bójki każdego rodzaju - dyskwalifikacja z jednoczesnym usunięciem z pola oraz 1 rok zawieszenia

  8. Sfałszowanie zapisu w protokole gry - ostrzeżenie dla sprawcy, dodatkowo 1 - 10 punktów karnych dla sprawcy. Różnica pomiędzy punktacją właściwą a sfałszowaną jest doliczana do udzielonych punktów karnych.

Jakiekolwiek naruszenie przepisów gry jest każdorazowo karane ostrzeżeniem.

Ponadto za poniżej wymienione uchybienia udziela się dodatkowych kar:

  1. Przy niedozwolonej wymianie piłki na stanowisku, lub przy grze na stanowisku piłką, która nie odpowiada przepisom w zakresie wymiarów albo nie jest piłką golfową w myśl przepisów - 7 punktów na danym stanowisku.

  2. Jeżeli piłka nie jest położona na stanowisku za pomocą ręki, lub nie jest przesunięta uderzeniem lub gdy kij golfowy nie jest używany przy pomocy obydwu rąk - 1 punkt karny.

  3. Rozpoczęciu gry na stanowisku zanim poprzedni gracz zakończył na niej grę, lub w przypadku gry grupowej, gdy gracz rozpoczął grę poza kolejnością lub rozpoczął grę na następnym stanowisku zanim ostatni gracz jego grupy trafił do dołka - ponowne rozpoczęcie gry z zaliczeniem punktu na poczet gry na danym stanowisku

  4. Jeżeli rozpoczęcie gry nastąpi z niewłaściwego miejsca lub zagranie nastąpi z punktu startu niezgodnie z przepisami
    - powtórzenie uderzenia z zaliczeniem punktu na poczet gry na danym stanowisku oraz punkt karny

  5. W przypadku poruszenia piłki bez kontroli współzawodnika /za wyjątkiem odłożenia piłki na linie graniczne i boczne/ - 1 punkt karny

  6. W przypadku zmiany biegu piłki znajdującej się w ruchu po uderzeniu przez zawodnika - 7 punktów na danym stanowisku

  7. Przy drugim upomnieniu podczas turnieju zawodnik zostaje zdyskwalifikowany.

 

JUŻ WKRÓTCE:

 
 
 

STRONA GŁÓWNA OBIEKTY  |  KALENDARZ IMPREZ  |  GALERIA  |   POKOJE GOŚCINNE  | RESTAURACJA | SIŁOWNIA | KONTAKT

Wszelkie prawa zastrzeżone.  MOSiR Olkusz 2007