OPIS
STANOWISK >>>
MIĘDZYNARODOWE PRZEPISY GRY W MINI
GOLFA
ZASADY OGÓLNE
W mini golfa gra się piłeczką i kijem na stanowiskach,
które powinny być jednoznacznie wyznaczone, odgrodzone i
zgodne z normami. Celem gry jest wbicie piłeczki do
dołka za pomocą jak najmniejszej liczby uderzeń.
Gra się piłeczkami i kijami do golfa.
Piłeczka / kij
-
Na każdym stanowisku wolno grać tylko jedną piłeczką.
-
Średnica piłeczki powinna wynosić od 37mm do 43mm.
-
Jeżeli podczas dystansowego uderzenia piłeczka zginie
i nie zostanie znaleziona w ciągu 5 minut, może zostać
zastąpiona inną. Gracz otrzymuje wówczas dodatkowy
punkt. Nowe uderzenie następuje z miejsca, z którego
nastąpiło uderzenie poprzedniej piłeczki.
-
Piłeczka, która zostanie uszkodzona podczas gry tak,
że po obejrzeniu przez serwis naprawczy lub przez
sędziego orzeka się niemożliwość normalnej gry, ma prawo
zostać zastąpiona inną. Także w tym wypadku gracz
otrzymuje dodatkowy punkt. Kolejne uderzenie następuje z
miejsca, które ustali sędzia.
-
Przygotowując się do uderzenia piłeczkę ustawia się ją
jedynie ręcznie w polu do tego wyznaczonym. Wyjątkiem są
ludzie niepełnosprawni lub legitymujący się
przeciwwskazaniem lekarskim.
-
Piłeczka znajdująca się w grze może zostać poruszona
tylko przez wykonanie uderzenia kijem. Nie może być
popchnięta ani przesunięta. Może ona być zagrana tylko z
nieruchomej pozycji i dotknięta przez kij tylko w
momencie uderzenia.
-
Przed uderzeniem przyjmuje się prawidłową pozycję. Kij
prowadzi się oburącz (wyjątek niepełnosprawni) Uderzenie
jest wyprowadzone, kiedy kij dotyka piłeczkę i jest ona
przezeń wprawiona w ruch.
Uderzenia są punktowane, kiedy piłeczka jest w grze.
Nierozmyślne poruszenie piłeczki bez jednoznacznej
gotowości do uderzenia nie liczy się jako uderzenie
Przygotowanie do uderzenia:
Gotowość do uderzenia zachodzi wtedy, kiedy gracz po
ustawieniu kija w odpowiedniej pozycji unosi go / odsuwa
od piłeczki/ z zamiarem wyprowadzenia uderzenia. Także
ewentualne poruszanie kijem w tył, w przód zaliczane
jest jako gotowość oddania uderzenia.
Piłeczka w grze
Piłeczka jest w grze, gdy:
Punkty
Każde uderzenie liczy się jako punkt. Dodatkowe punkty
dolicza się, gdy cel nie zostanie osiągnięty poprzez 6
uderzeń. Najwyższa ilość punktów możliwa do osiągnięcia
na jednym stanowisku wynosi 7. (wyjątek: punkty karne)
Gra na stanowisku
-
Na danym stanowisku gra jest możliwa wtedy, gdy
poprzedni gracz skończył swoją grę i opuścił dane
stanowisko.
-
W przypadku gry grupowej każde stanowisko musi być
zawsze grane w tej samej kolejności. Na następnym
stanowisku można grać dopiero wtedy, kiedy ostatni
członek grupy zaliczy poprzednie stanowisko.
Uderzanie
Na każdym stanowisku zaczyna się grę z oznaczonego
punktu startu także wtedy, gdy piłeczka po uderzeniu nie
przekroczyła prawidłowo linii granicznej. Na
stanowiskach bez przeszkód gra się ją z punktu startu
również wtedy, gdy piłeczka nie dotrze do linii
granicznej. W każdym innym przypadku piłeczkę uderzamy z
tego miejsca, w którym zatrzymuje się ona i pozostaje
bez ruchu.
-
Jeżeli piłeczka po uderzeniu i prawidłowym
przekroczeniu linii granicznej opuści stanowisko, grę
wznawia się z miejsca, w którym opuściła ona to
stanowisko.
-
Jeżeli piłeczka będąca w grze po przekroczeniu drugiej
lub każdej następnej przeszkody zejdzie z przewidzianego
toru gry (niewłaściwa kolejność pokonywania przeszkód)
stawia się ją za przeszkodą (ostatnią prawidłowo
pokonaną) w miejscu, gdzie opuściła przewidziany tor
gry.
-
Jeżeli piłeczka będąca w grze zatrzyma się
bezpośrednio na przeszkodzie lub granicy stanowiska,
dopuszczane jest przesunięcie jej - tylko ręką - pod
właściwym kątem na odległość umożliwiającą wykonanie
uderzenia: w przypadku przeszkody do 30 cm w kierunku
uderzenia, w każdym innym przypadku do 20 cm.
Jeżeli piłeczka będąca w grze zatrzyma się w
przeszkodzie (w środku) musi ona zostać przesunięta do
miejsca startu.
-
Kiedy będąca w grze piłeczka przekracza linię
graniczną, zawraca i zatrzymuje się przed nią, postępuje
się następująco: 1. w przypadku stanowisk z przeszkodami
gra toczy się dalej z miejsca, w którym piłeczka
przekroczyła linię graniczną (z uwzględnieniem linii
bocznych) 2. w przypadku stanowisk bez przeszkód gra
toczy się dalej z miejsca, w którym piłeczka zatrzymała
się (z uwzględnieniem linii bocznych).
-
Jeżeli gra na danym stanowisku możliwa jest tylko z
oznaczonego miejsca to każde uderzenie musi być
wykonywane z tego miejsca.
-
Piłeczka musi dotykać swoją powierzchnią oznaczonego
miejsca startu.
Przeszkody
Przeszkody powinny być pokonywane we właściwy i
przepisowy sposób . Przeszkoda jest pokonana, kiedy
piłeczka przekroczy linię graniczną lub dotknie jej
swoją powierzchnią.
Cel (dołek)
Cel jest osiągnięty, kiedy piłeczka zatrzymuje się w
dołku.
Koniec gry
Gra na danym stanowisku jest zakończona, kiedy albo cel
został osiągnięty, albo zanotowano 6 punktów (patrz:
Punkty ).
Tor piłeczki
-
Gracz może poruszyć piłeczkę znajdującą się w obrębie
stanowiska i będącą w grze wyłącznie pod kontrolą
współgrającego lub sędziego (wyjątek: przesuwanie
piłeczki na linię boczną). Jeżeli zachodzi potrzeba
oczyszczenia piłeczki należy jasno oznaczyć jej
położenie przed podniesieniem.
-
Za czystość stanowiska odpowiedzialny jest każdy
gracz. Przypadkowe uszkodzenia nie mogą zostać usunięte
dopóki piłeczka znajduje się w ruchu.
-
Po uderzeniu kijem gracz nie ma prawa wpływać na tor
pokonywany przez piłeczkę będącą w grze (dozwolone jest
osłanianie od wiatru, o ile odbywa się to poza obszarem
stanowiska).
-
Jeżeli tor piłeczki zostanie zmieniony z przyczyn
niezależnych od graczy (nie dotyczy zmian pogodowych),
wtedy zezwala się na oddanie ponownego uderzenia bez
faworyzowania lub dyskryminacji gracza przez
jakiegokolwiek sędziego.
Jeżeli zmiana toru piłki nastąpi przed przekroczeniem
linii granicznej, nowe uderzenie można rozpocząć z linii
startu bez zaliczenia poprzedniego uderzenia.
Jeżeli zmiana toru piłki nastąpi po przekroczeniu linii
granicznej zezwala się na dodatkowe uderzenie z miejsca
w połowie odległości pomiędzy dołkiem a bandą.
Wszystkie uderzenia są liczone jako punkty.
Kolejność gry i wchodzenie na stanowiska
Na stanowiskach gra się według kolejności. Wkraczanie
bezpośrednio na stanowiska dopuszczalne jest tylko za
pozwoleniem.
Wyjątkowe ustalenia
W sytuacji, gdy stanowisko posiada nietypowe cechy,
dopuszczalne jest odstąpienie od ustalonych reguł lub
ustalenie nowych przez Krajowy Związek Mini Golfa, co
powinno być przekazane do publicznej wiadomości.
Pozostałe
Dokonywanie zmian na stanowiskach przez graczy podczas
treningów i turniejów jest zabronione.
Nakazy i zakazy dla uczestników turnieju
-
Każdy uczestnik turnieju mini golfa przestrzega zasad
gry, sportowych reguły postępowania i postanowień klubu
lub związku sportowego.
-
Każdy uczestnik turnieju zobowiązany jest przestrzegać
polecenia organizatorów turnieju i sędziów.
-
Każdy gracz posiada wodoodporny zestaw do pisania (np.
długopis, wodoodporny flamaster; żadnych ołówków!).
-
Żaden z graczy nie ma prawa dokonywać zmian na
stanowiskach na własną rękę.
-
Wszelkie braki i usterki należy niezwłocznie zgłosić
głównemu sędziemu. Jeżeli nie zostaną one usunięte
należy przed rozpoczęciem turnieju złożyć protest na
ręce głównego sędziego.
-
Podczas powitania i w czasie ogłaszania zwycięzców
musi być zagwarantowany jednolity strój w całej
drużynie.
-
Każdy uczestnik - szczególnie protokołujący - jest
obowiązany obserwować uważnie partnera w czasie jego
gry. W tym czasie niedopuszczalne jest rozmawianie z
kimś lub robienie czegokolwiek innego.
-
Uchybienia partnera należy zgłaszać sędziemu.
-
Należy zwracać uwagę na to, czy zawodnicy grają
przepisowo (np. złe położenie piłeczki, nieprawidłowa
pozycja kija itp.). Po wykonaniu uderzenia ani gracz
protokołujący, ani obserwujący gracze nie mają prawa
reklamacji.
-
Gracz protokołujący wpisuje do protokołu uzyskany na
danym stanowisku wynik.
-
Zanim wynik zostanie wpisany do protokołu musi być
głośno wypowiedziany.
-
Wpisywanie końcowego wyniku do protokołu powinno być
bardzo starannie przeprowadzane.
-
Protokołującym jest partner w grze lub wyznaczony do
tego sędzia. W przypadku grup liczących więcej niż 2
zawodników protokołuje ostatni dla pierwszego, pierwszy
dla drugiego itd.
-
Zabronione jest protokołowanie wyników całej grupy
przez jednego gracza.
-
W przypadku błędnych zapisów w protokole należy
zgłosić ten fakt sędziemu. W przypadku popełnienie 3 lub
4 krotnego błędu w zapisie, protokołowanie przejmuje
sędzia.
-
Grupa musi grać pierwszą rundę w ustalonej kolejności
graczy.
-
Po każdym przejściu kolejność ta zmienia się; pierwszy
gra jako ostatni, drugi jako pierwszy itd.
-
Kolejność grających grup jest odpowiednio rozłożona i
powinna być przestrzegana, jeśli sędzia nie postanowi
inaczej.
-
Jeżeli następne stanowisko jest zajęte, należy
zaczekać przy właśnie zagranym stanowisku, aż następne
będzie wolne.
-
Na jednym stanowisku może grać tylko jedna grupa.
-
W przypadku niejasności lub niezrozumienia zasad prosi
się o pomoc sędziego. Dyskusje w grupach są zabronione.
-
Niepotrzebne, nieuzasadnione opóźnianie przebiegu
turnieju jest zabronione.
-
Każdy gracz powinien być gotowy do gry na danym
stanowisku, gdy tylko jego poprzednik poprawnie
przekroczy linię graniczną.
-
Jeżeli poprzedni gracz trafił za pierwszym razem,
następny ma 1 minutę czasu na wyprowadzenie uderzenia.
Na oddanie każdego następnego uderzenia przysługuje taki
sam limit czasu.
-
W grupach dwuosobowych przewidziana jest 1 minuta
czasu na oddanie uderzenia po wpisaniu wyniku do
protokołu.
-
Grupa grająca zobowiązana jest zacząć grę na następnym
stanowisku tak szybko jak jest to możliwe.
-
Po zakończeniu rundy każdy gracz obowiązany jest
zsumować swoje wyniki i partnera, następnie po
stwierdzeniu zgodności protokoły należy podpisać.
Podpisuje zarówno grający jak i zapisujący jego wyniki.
W tym celu należy opuścić ostatnie stanowisko, aby
następna grupa mogła kontynuować grę.
-
W czasie trwania turnieju surowo zabronione są
uderzenia próbne jak i próbowanie piłeczki przez
turlanie jej po stanowisku.
-
Próba skoczności piłeczki (próbne opuszczenie piłki na
stanowisko) może nastąpić tylko raz.
-
Z wyjątkiem grającego wszystkie inne osoby muszą
zachować odległość minimum 1 metra od piłeczki będącej w
grze.
-
W czasie trwania turnieju żadne obce przedmioty nie
mają prawa znajdować się w polu stanowiska ani na
przeszkodach.
-
Umieszczanie znaków na i bezpośrednio obok stanowisk
przez zawodnika przy pomocy urządzeń piszących, kijów
golfowych lub innych urządzeń przed i podczas zawodów
jest zabronione. Pojemniki na piłki lub inne urządzenia
mogą znajdować się w odległości nie mniejszej niż 30 cm
od stanowiska.
-
Używanie lub
posiadanie przy sobie urządzeń pomocniczych takich
jak np. celowniki, poziomice jest zabronione.
-
Wzajemne pożyczanie sobie piłek przez graczy jest
dozwolone, jeżeli nie zakłóca to przebiegu zawodów.
-
Podczas gry nie wolno zawodnikom w żaden sposób
przeszkadzać innym.
-
Zawodnik może na krótko przerwać grę i oddalić się od
zespołu jedynie pod nadzorem sędziego. Po powrocie
zawodnik musi zameldować się u sędziego i zostaje przez
niego ponownie wprowadzony do gry.
-
Podczas gier turniejowych musi panować cisza. Wołanie,
rzucanie piłką, bieganie, nieuzasadnione chodzenie,
zapytania o wyniki itp. może przeszkadzać zawodnikom i
dlatego jest zabronione.
-
Decyzje sędziego są wykonywane bezdyskusyjnie.
Protesty w tym zakresie można składać pisemnie w okresie
10 minut po zakończeniu gry turniejowej przez
macierzysty zespół zawodnika do biura zawodów.
-
Przerwanie gry przez zawodnika jest możliwe jedynie w
uzasadnionym przypadku i jedynie za zgodą sędziego
głównego.
-
Niesportowe zachowanie się jest zabronione /np.
rzucanie kijem golfowym, celowe złe uderzenie, nie
stosowanie się do decyzji sędziego lub organizatorów/.
Kary i punkty karne.
Za poniższe przewinienia ustala się kary w wysokości, co
najmniej:
-
Niesportowe
zachowanie się - w zależności od wagi sprawy
upomnienie lub dyskwalifikacja i 4 tyg. zawieszenia
-
Nieprzepisowy strój - zakaz startu
-
Spożywanie alkoholu na terenie obiektu sportowego -
dyskwalifikacja i 4 tygodnie zwieszenia
-
Udział w grze mimo zakazu startu lub zawieszenia -
dyskwalifikacja i 8 tygodni zawieszenia
-
Obrażanie sędziów, organizatorów lub instancji
klubowych - dyskwalifikacja i 8. tyg. zawieszenia
-
Udowodnione rozmyślne fałszowanie zapisów -
dyskwalifikacja i 3 mies. zawieszenia
-
Rękoczyny, bójki każdego rodzaju - dyskwalifikacja z
jednoczesnym usunięciem z pola oraz 1 rok zawieszenia
-
Sfałszowanie zapisu w protokole gry - ostrzeżenie dla
sprawcy, dodatkowo 1 - 10 punktów karnych dla sprawcy.
Różnica pomiędzy punktacją właściwą a sfałszowaną jest
doliczana do udzielonych punktów karnych.
Jakiekolwiek naruszenie przepisów gry jest każdorazowo
karane ostrzeżeniem.
Ponadto za poniżej wymienione uchybienia udziela się
dodatkowych kar:
-
Przy niedozwolonej wymianie piłki na stanowisku, lub
przy grze na stanowisku piłką, która nie odpowiada
przepisom w zakresie wymiarów albo nie jest piłką
golfową w myśl przepisów
- 7 punktów na danym stanowisku.
-
Jeżeli piłka nie jest położona na stanowisku za
pomocą ręki, lub nie jest przesunięta uderzeniem lub gdy
kij golfowy nie jest używany przy pomocy obydwu rąk
- 1 punkt karny.
-
Rozpoczęciu gry na stanowisku zanim poprzedni gracz
zakończył na niej grę, lub w przypadku gry grupowej, gdy
gracz rozpoczął grę poza kolejnością lub rozpoczął grę
na następnym stanowisku zanim ostatni gracz jego grupy
trafił do dołka - ponowne rozpoczęcie gry z zaliczeniem punktu na poczet
gry na danym stanowisku
-
Jeżeli rozpoczęcie gry nastąpi z niewłaściwego
miejsca lub zagranie nastąpi z punktu startu niezgodnie
z przepisami
- powtórzenie uderzenia z zaliczeniem punktu na poczet
gry na danym stanowisku oraz punkt karny
-
W przypadku poruszenia piłki bez kontroli
współzawodnika /za wyjątkiem odłożenia piłki na linie
graniczne i boczne/
- 1 punkt karny
-
W przypadku zmiany biegu piłki znajdującej się w
ruchu po uderzeniu przez zawodnika - 7 punktów na danym stanowisku
-
Przy drugim upomnieniu podczas turnieju zawodnik
zostaje zdyskwalifikowany.
|